Zakonsko rješenje fiksiranja tečaja švicarskog franka je socijalno neodgovorna mjera

Zagreb, 23. siječnja 2015.- Dopuna Zakona o potrošačkom kreditiranju (ZPK), izglasana danas u Hrvatskom saboru, kojom se fiksira tečaj švicarskog franka za kredite te olakšice šire na sve korisnike kredita u ovoj valuti, nije samo nezakonita već i socijalno neodgovorna i neustavna mjera.

U ZPK-u prije ove dopune kamatna je stopa bila umanjena samo korisnicima stambenih kredita u CHF s promjenjivom kamatnom stopom što je mogla biti socijalna motivacija iznimne zakonske intervencije u privatne ugovorne odnose.

Ovakvoj dopuni ZPK kakva je prihvaćena danas nedostaje ikakva socijalna motivacija. ZPK sada donosi olakšice i korisnicima potrošačkih i svih drugih kredita, pa čak i onima koji su isplate primili ne u kunama već u švicarskim francima.

Ovakva primjena potpuno ignorira činjenicu da nisu svi korisnici kredita u švicarskim francima u jednakom položaju i da niti približno nisu svi ovim kreditima rješavali samo osnovna životna odnosno stambena pitanja.

U pomaganju socijalno ugroženima banke su itekako spremne sudjelovati, činile su to i do sada i čine i dalje. Banke su prve izvan državnog sektora pristale na otpis dugova ovršenim socijalno ugroženim korisnicima svojih usluga te i dalje žele zajedno s institucijama države raditi na primjeni rješenja koja ugroženim građanima olakšavaju život.

Današnja dopuna Zakona ništa od navedenog ne uzima u obzir te će na kraju najviše pogodovati jednoj trećini korisnika kredita u švicarskim francima čiji dug, prema podacima HNB-a, čini čak dvije trećine ukupnog zaduženja. Tako će se onima kojima je to najpotrebnije pomoći proporcionalno zapravo u najmanjoj mjeri.

Među onima koji od danas kroz tečaj fiksiran bitno ispod tržišnog dobivaju velike olakšice su brojni korisnici kredita koji su špekulirali na deviznom tržištu i zadužili se u CHF bez ikakve valutne klauzule ili su investirali u luksuzne proizvode ili su se zaduživali kao privatni investitori na tržištu nekretnina, kao i oni koji nisu bili paralelno izloženi i valutnom i kamatnom riziku.

Banke članice HUB-a su prije donošenja ove dopune ZPK iskazale jasnu spremnost preuzeti puni financijski teret zadnjeg povećanja tečaja švicarskog franka u razdoblju od tri do šest mjeseci, koji je razumno potrebno i dostatno razdoblje za definiranje dobro uravnoteženog i trajnog rješenja, a ne za jedno ad hoc i nezakonito rješenje kakva je ova dopuna ZPK.

Spremnost za preuzimanje tog tereta i pronalaženje zakonitog rješenja banke članice Hrvatske udruge banaka iskazuju i dalje, pri čemu smo mišljenja da je neodgovorno ne utvrditi najprije socijalne kriterije i bitno pomoći najugroženijima, jer se inače na tuđi teret jednako podupire svaki pojedinačni privatni interes.

Izražavamo iskrenu nadu da će barem trajno rješenje biti socijalno odgovorno i sporazumno, kao što je moglo biti i ovo.

Ovakva dopuna ZPK krši članak 50. Ustava Republike Hrvatske te su banke nedvojbeno ustavno ovlaštene tražiti naknadu štete na teret Republike Hrvatske. Ako bi do toga došlo Vlada RH bi naknadu štete mogla osigurati jedino iz Državnog proračuna, dakle na teret svih poreznih obveznika.

 

LinkedIn icon