Građani su "laka meta" internetskih prijevara

Zagreb, 12. ožujka 2015. – Gotovo svaka druga osoba otkriva lozinku ili
PIN drugima. Isto toliko ih PIN-ove ili lozinke zapisuje na papir, a čak 42
posto ispitanika svoj PIN ne skriva ni pri upisu na bankomatu ili trgovini,
pokazalo je istraživanje koje je Hrvatska udruga banaka (HUB) provela
početkom godine kako bi utvrdila koliko su građani upoznati s mjerama
sigurnosti na internetu.
 
Rezultati istraživanja u kojemu je na uzorku od 864 osoba ispitivana
informiranost o načinima zaštite te što sami čine kako bi se zaštitili od krađe
osobnih i financijskih podataka, pokazali su da građani nedovoljno čine po
pitanju osobne sigurnosti na internetu, iako bi mogli učiniti mnogo više.
 
O zaštiti od internetskih napada samo 27 posto građana priznaje da je dobro
informirano. Tek svaki peti građanin Hrvatske štiti svoje računalo lozinkom,
samo sedam posto njih lozinke mijenja redovito, a tek deset posto građana
pritom kreira jake lozinke.
 
Također, građani su vrlo skloni (u 84 posto slučajeva) klikati na linkove i
učitavati privitke iz e-mail poruka koje dolaze od nepoznatih izvora. Njih čak
88 posto kaže da se nikad ne odjavljuje sa stranica Internet bankarstva. Iako
tvrde da su u rijetkim slučajevima prepoznali da su dobili e-mail poruku s
virusom, tek jedna od pet osoba koristi antivirusni softver.
 
Rezultati ovog istraživanja koji su pokazali slabu informiranost i visok
potencijal da građani postanu lakom metom kriminalcima, jedan su od razloga
pokretanja internetske stranice posvećene sigurnosti na internetu, a
direktor HUB-a Zoran Bohaček predstavio ju je na današnjoj konferenciji za
medije.
 
"U suradnji s bankama pokrenuli smo stranicu www.sigurnostnainternetu.hr
kako bismo pridonijeli boljoj informiranosti građana i sprječavanju kriminalnih
napada kakvi su se već ranije događali. Cilj nam je podići svijest što većeg
broja građana, kako fizičkih tako i pravnih osoba, o mjerama sigurnosti i o
važnosti zaštite njihovih osobnih i financijskih podataka na internetu. Najbolje
je pristupiti proaktivno jer ako se dobro informiramo, većinu prijevara na
internetu možemo spriječiti sami", izjavio je g. Bohaček.
 
Na ovoj internetskoj stranici građani se mogu upoznati s vrstama prijevara te
pronaći korisne savjete i preporuke za poduzimanje mjera predostrožnosti
kako bi neometano koristili internetske usluge i pritom zaštitili svoje podatke.
Građane se potiče da informacije podijele i s ljudima iz bliske okoline, kako bi
oni učinili isto.
 
Inicijativa je dobila snažnu podršku i Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) čiji
se Odjel za visokotehnološki kriminalitet bavi slučajevima internetskih
prijevara, te krađe osobnih i financijskih podataka. MUP je time nastavio
suradnju s HUB-om potaknutu prošlogodišnjim snažnijim valom kriminalnih
napada na osobne i bankovne podatke poslovnih subjekata i privatnih osoba.
 
Napadi su tada osobito bili usmjereni prema poslovnim klijentima banaka koji
u internetskom bankarstvu autoriziraju transakcije karticama, čitačima i USB
uređajima spojenima na računala. Osim toga, građanima većinom starije dobi,
prevaranti su se lažno predstavljali kao djelatnici banaka kako bi dobili uvid u
njihove bankovne kartice, PIN-ove i OIB-e te otuđili njihov novac.
 
"Na napade na korisnike usluga internetskog bankarstva domaćih banaka
promptno su reagirale Hrvatska udruga banaka, njezine članice i policija.
Sustavi sigurnosti domaćih banaka izgrađeni su sukladno najnovijim svjetskim
trendovima i tehnologijama. Banke kontinuirano unapređuju razinu sigurnosti
i ulažu znatna sredstva i napore, ali isto tako i sami korisnici trebaju
odgovorno postupati i pridržavati se propisanih uputa. U tom smislu, od velike
važnosti je edukacija i stalna komunikacija između banaka i klijenata", rekao
je Milan Parat, predsjednik Odbora za sigurnost HUB-a.
Ovi su napadi bili još jedan povod za provođenje istraživanja HUB-a te
pokretanje stranice o sigurnosti na internetu. Kristina Posavec, voditeljica
Odjela za visokotehnološki kriminalitet u MUP-u RH, na konferenciji za
medije još je jednom građane upozorila na mjere predostrožnosti.
 
"Pozivam građane na oprez i pridržavanje svih sigurnosnih pravila, kao i da
drugim osobama direktno ili indirektno ne odaju svoje identifikacijske oznake,
PIN-ove i druge povjerljive osobne ili financijske podatke", izjavila je gđa
Posavec.
 
Doprinos kampanji sigurnosti na internetu dao je i satirični umjetnik Siniša
Mareković koji je na sebi svojstven humorističan način progovorio o ovoj
temi. Uz dozu satire ilustrirao je niz svakodnevnih, tek naizgled bezazlenih
situacija, kako bi upozorio na greške koje rade korisnici interneta, ali ih i
potaknuo da se educiraju.
 
Osim putem ove stranice građani će se o sigurnosti na internetu moći
informirati u poslovnici svoje banke gdje će biti dostupni tiskani letci s
najvažnijim informacijama o vrstama prijevara i savjetima kako se zaštititi.
Namjera je banaka pomoću letaka educirati i dio stanovništva, većinom
starijeg koji se ne služi računalom, ali je izložen napadima i prijevarama na
osobne i financijske podatke koji se ne odvijaju na internetu.
 
Više informacija kako i Vi možete zaštiti svoje osobne i financijske podatke, te
spriječiti prijevaru potražite na www.sigurnostnainternetu.hr
LinkedIn icon